Zoeken in deze blog

dinsdag 7 juni 2022

Voorbeelden van toepassingsmogelijkheden voor shoutcards

SHOUTCARDS | Wat doe je ermee? 

 

 

Voorbeelden van toepassingsmogelijkheden voor shoutcards

 

 

Er zijn heel veel mogelijkheden voor deze flexibele kaartjes


    Shoutcards hebben veel mogelijkheden om op te vallen, zowel online als offline;

    Belangrijk is wel om niet te irriteren want dan vlieg je je doel voorbij. Wil iemand geen reclame? Doe dan niets in de bus;

    Er zijn zeker meer voorbeelden dan hier opgesomd. Denk eens even na en je vindt beslist meer mogelijkheden voor dit unieke hulpmiddel.





Opvallen is ons doel!

Shoutcards zijn niet zo bekend in Nederland, maar ze hebben wel een aantal toepassingsmogelijkheden. Die toepassingen draaien allemaal maar om één ding. Dat is uiteraard opvallen. En wel zoveel als maar mogelijk. 

Uitdelen van shoutcards ligt voor de hand

Je kunt shoutcards uiteraard uitdelen. Bij voorkeur in een gezelschap. Denk daarbij bijvoorbeeld aan uitdelen op een nieuwjaarsborrel, een receptie of een netwerkborrel. Vooral die netwerkborrel is een interessant iets. Je kunt er vrij zeker van zijn dat men naderhand nog zal weten wie je bent, wat met een standaard visitekaartje nog maar afgewacht moet gaan worden. 

En een goed geformuleerde shoutcard kan een geweldige ijsbreker zijn bij gesprekken met mensen die je (nog) niet kent. Doe er desnoods nog apart een visitekaartje bij of maak een paar schuine sneetjes in je shoutcard waar jouw visitekaartje in past. Dan heb je echt wel iets bijzonders ten opzichte van de andere deelnemers.

Soms mag je shoutcard zelfs in de brievenbus

Veel mensen willen geen reclame in hun brievenbus en dat is nog heel goed te begrijpen ook. Maar bij degenen die geen stickers op de bus hebben zitten kun je rustig een kaart naar binnen stoppen. Liefst met iets van een uitnodiging, een aanbod, een korting op iets of wat dan ook.

Meesturen van shoutcards bij briefpost

Heb je iets te verzenden dat gerust wel op mag vallen? Bijvoorbeeld een reclamefolder of zoiets? Of een soort sollicatiebrief of een andere vorm waarin je je diensten aanbiedt? Plak je shoutcard in je brief of zet hem vast met een paperclip, een nietje of een saxhoekje. 

Digitaal meesturen van shoutcards

Verstuur je geen opvallende direct mail meer maar liever een e-mail? Dan stuur je een digitale shoutcard mee als bijlage. Dat gaat ook prima maar valt iets minder op dan een papieren versie. Je kunt ook een ansichtkaartformaat laten drukken. Dat zal zeker opvallen, want iedereen kijkt bij zo'n kaart in een reflex toch wat het is en wie de kaart verzonden heeft.

Plaats shoutcards als een advertentie

Als de kaart voldoende info bevat om een lezer verder te sturen, bijvoorbeeld naar je website, dan kan een shoutcard ook als een opvallende advertentie worden gebruikt. Desnoods laat je de kaart wat vergroten of juist verkleinen, afhankelijk van wat nodig is.

Shoutcards plaatsen op social media

Berichten op social media kun je vrijwel altijd vergezeld laten gaan van een afbeelding en die afbeelding kan natuurlijk altijd prima een shoutcard zijn. Waarom niet? Mogelijk moet je het formaat wat aanpassen zodat ze wat vierkanter worden maar dat kan natuurlijk altijd. Gewoon proberen, je merkt snel genoeg of het een reactie oplevert of niet. Voor Facebook, Twitter, Mewe, Friendweb en instragram zijn ze in elk geval gewoon bruikbaar.

De shoutcard als illustratie

Ook als illustratie in een artikel dat je geschreven hebt kan je shoutcard goed van pas komen. Je neemt gewoon een aantal van je meest opvallende shoutcards. En die verspreidt je vervolgens over je artikel. Juist omdat het niet van die blatende reclamedingen zijn, zijn ze veel eerder acceptabel voor je lezers.

Ophangen op prikborden van supermarkten etc.

Veel supermarkten en andere winkels hebben een mogelijkheid van prikborden. Ook prikborden vormen een prima plek om shoutcards etc. achter te laten. Zorg er wel voor dat ze extra lekker opvallen maar ook dat iemand met belangstelling er verder mee kan komen, Bijvoorbeeld door het opnemen van een webadres. Wat dacht je van handmatig achterop schrijven? Heb je nog een extra opvalmogelijkheid

Gebruik je shoutcards als boekenlegger

Heb je in jouw buurt ook van die grappige minibieb kastjes waar je boeken in kunt zetten of juist uit halen? Voorzie die boeken van een shoutcard als je ze weer terugzet. Zo breng je geleidelijk aan een hele serie shoutcards in omloop. 

 

Maak zelfklevende en noem die "Sticker"

Het verschil tussen een shoutcard en een sticker hoeft niet veel meer te zijn dan dat de ene plakt en de andere niet. Maar qua toepassingsmogelijkheden is het verschil te verwaarlozen 

 

Tot slot van dit artikel

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com



🎁 En dan nog een extra bonus:

✅ 50 Toepassingen voor Shoutcards — voor Kunstenaars

📍 Offline – Direct in de wereld

  1. Neerleggen in cafés en culturele hotspots

  2. Achterlaten bij kunstacademies

  3. Plakken op straat (legaal 😉)

  4. Toevoegen aan verkochte kunstwerken als “signatuur”

  5. Als verrassingskaart in kunstboeken bij winkels

  6. Verspreiden bij musea of galerie-ingangen

  7. Meegeven bij workshops en lezingen

  8. Uitdelen op kunstbeurzen en markten

  9. Monteren als mini-expositie op straatpanelen

  10. Achterlaten in OV: treinen, bussen, bushokjes

  11. In de zak steken van geïnteresseerden tijdens openingen

  12. Plakken op verzenddozen van kunstverkoop

  13. Verstopt in bibliotheekboeken over kunst

  14. Ophangen in etalages van bevriende winkels

  15. Meesturen met post en uitnodigingen

  16. Integreren in guerrilla-achtige kunstacties

  17. Bijsluiten bij portfolio’s en perskits

  18. Achterlaten op creatieve werkplekken / broedplaatsen

  19. Als “in-between” visitekaartjes bij netwerkborrels

  20. Stickervorm: op lantaarnpalen, deuren, fietsenstallingen

  21. Aanbrengen op tijdelijke pop-up plekken

  22. Ruilen met andere kunstenaars als creatieve calling card

  23. Meegeven bij winkels die jouw werk verkopen

  24. Verstoppen in fotoboeken of catalogi op beurzen

  25. In hotels / Airbnb’s als kunstinterventie


💻 Online – Zichtbaarheid in de digitale wereld

  1. Instagram posts met één sterke zin

  2. Stories als “statement van de dag”

  3. Als header van jouw nieuwsbrief

  4. Gebruik als WhatsApp- of Messenger-kaartje

  5. Pinterest-artcards voor inspiratieverzamelaars

  6. LinkedIn-posts voor professionele zichtbaarheid

  7. Als digitale handtekening onder e-mails

  8. Inzetten als advertenties… zonder dat het als advertentie voelt

  9. Twitter/X posts die intrigerende discussies starten

  10. Als banner of visual in je online shop

  11. Toevoegen aan je Google-profiel / portfolio-site

  12. Inzetten als teaser voor nieuwe kunstprojecten

  13. Als reactiebeeld op social posts van anderen

  14. Als NFT-achtige mini-kunstverkopen

  15. Gebruiken als “postcards” bij crowdfundingcampagnes


🤝 Communicatie & relaties

  1. Als uitnodiging voor een expositie (maar dan anders)

  2. Als bijschrift van een kunstwerk op locatie

  3. Meegeven aan journalisten en bloggers

  4. Als gespreksstarter in artist talks

  5. Shoutcard-swap-events organiseren

  6. Versturen naar galerieën om nieuwsgierigheid te wekken

  7. Als persoonlijke motivatiekaartjes voor volgers

  8. Als tijdelijke museum- of galerie-interventie

  9. Als donatiebedankje of supporterkado

  10. Startpunt voor een interactie (QR-code → video / verhaal / werk)


Bonus 

Ze maken jou zichtbaar.
Zonder dat je jezelf hoeft te verkopen.

➡️ Klein gebaar → Grote herinnering.



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts