Zoeken in deze blog

zaterdag 20 januari 2024

Opvallen? Ontmoet eens een nieuw fenomeen!!

 SHOUTCARDS | Een fenomeen op zich


Opvallen? Ontmoet eens een nieuw fenomeen!!



Opvallen is misschien wel het moeilijkste wat er in de kunstwereld is

Veel mensen noemen zich kunstenaar. Soms heel terecht, soms slaat het eigenlijk nergens op. Maar ze hebben één ding gemeen: Ze willen opvallen en gezien worden. En dat is in de praktijk vak lastig, temeer daar iedereen naar dezelfde mogelijkheden grijpt om op te vallen. De shoutcard kan je helpen opvallen, temeer daar het nog niet zo'n platgetreden paadje is. 
 
 

 


  Shoutcards zijn zeer zwaar onderschatte, én een zeer voordelige manier om op te vallen. Bijvoorbeeld als kunstenaar;

  Het maken van goede shoutcards is eenvoudig en goedkoop. Het is vooral een kwestie van creativiteit en waar vind je die meer dan in de beeldende kunst?

  Shoutcards zijn zowel online als offline, gewoon op straat in te zetten en zijn daardoor buitengewoon flexibel en veelzijdig.




de eerste ontmoeting met een shoutcard
een voorbeeld van een shoutcard, speciaal voor dit weblog

Je eerste kennismaking met de shoutcard


Het is al een flink aantal jaren geleden dat ik een bezoek bracht aan een drukkerij / printbedrijf en daar even hun nieuwe fullcolour hogesnelheidsprinter mocht bewonderen. Het was een prachtig stuk techniek voor die tijd, dat was wel zeker. Terwijl ik belangstellend stond te kijken stopte een medewerker, die langs liep terloops iets van een soort kaartje in een zijzak van mijn jasje. Ik haalde het kaartje uit mijn zak en zag dat het een felgekleurd kaartje met wat tekst was en las tot mijn verbazing:

Leuke broek, daar heb ik een pet van


Verder niets, op een nauwelijks leesbare website-url in de rechter onder hoek na. Je moest er naar zoeken om die te zien. Vreemd? Ja, dat was het zeker. Maar juist omdat het ze vreemd was, weet ik het na zoveel jaren nog precies. Inclusief de tekst die op het kaartje stond en alle details er om heen. En dat is toch wel grappig. Het vreemde en onverwachte speelde hier duidelijk een rol om die bizarre boodschap in mijn geheugen vast te zetten.

De minimale website waar het kaartje naar bleek te verwijzen kwam op de marketingafdeling van de drukkerij terecht. Het was een nieuw reclamemiddel, waar men mee aan het testen was.

Afijn, ik had kennis gemaakt met de shoutcard. En ik had de opmerkelijk effectieve werking ervan ervaren. En sinds die tijd ben ik fan. 

Iets nieuws? En dat in Nederland?

Maar dan wil je dit op zich briljante idee ergens uitproberen voor het maken van wat reclame. En dan stuit je op een typisch Nederlands probleem, namelijk dat boeren niet eten wat ze niet kennen. We kennen in elk geval allemaal wel het spreekwoord en dat is maar al te waar. 

Iedereen die wel eens reclame voor iets maakt, weet maar al te goed wat er allemaal voor nodig is om echt op te vallen in de zee aan reclameboodschappen die dagelijks tegen de huisdeur klotst.

Want we hebben het hier met shoutcards over een in Nederland (nog?) vrij onbekende vorm van reclame maken. Deze zogenaamde shoutcard ben ik behalve in de drukkerij in elk geval nog nooit ergens in het wild tegengekomen. Dat betekent wel dat het iets nieuws met de nodige kansen is. 

Jij hebt deze shoutcards waarschijnlijk ook nog nooit gezien, dus laten we ze eens wat nader bekijken.


Hoe ziet de shoutcard er uit?

Een shoutcard is een felgekleurde en daardoor zeer opvallende afbeelding met een korte, zo opvallend mogelijke tekst in meer dan goed leesbare letters. En ergens in een hoekje een zeer kleine verwijzing naar een website waar de eigenlijke promotie tekst te vinden is. Voorbeelden voor het aanprijzen van tekst zijn dan zinnetjes als :

“Kunst is geen luxe maar is pure zuurstof voor je ziel.”

“Hang geen decoraties op maar hang een stukje betekenis op.”

“Een schilderij dat je raakt, raakt nooit uit de tijd.”

“Wie kunst bezit, bezit een stukje eeuwigheid.”

“De echte rijkdom kunst past altijd aan je muur.”

“Kunst is geen bezit. Kunst voert een gesprek. Dat nooit ophoudt.”

“Laat je muur spreken. Kunst zegt wat woorden niet kunnen zeggen.”

“kunstbezit is iedere dag met iets mooiers wakker worden”

“Koop origineel werk omdat jij dat zelf ook bent.”

“Investeer met kunst in gevoel dat steeds waardevoller wordt.”


Wat is het formaat van een shoutcard?

Vaak is de shoutcard uitgevoerd in de vorm van een visitekaartje. Of mogelijk zijn ze ietsje groter. Bannerachtige modellen zijn ook mogelijk. Maar je shoutcards  mogen niet té groot worden. Dan worden het brochures of folders. Je moet ze eigenlijk in je zak kunnen steken, zonder dat het nodig is om ze te vouwen. 


Een digitale versie van je shoutcard is natuurlijk nodig

En in de huidige digitale wereld volstaat een papieren kaartje natuurlijk niet. We willen het ook mee kunnen sturen met onze e-mails als een zogenaamde 'signature file.' We willen de shoutcard plaatsen in messenger, we gaan ze naar vrienden en kennissen sturen met Whatsapp, we zetten ze op onze Facebookpagina als aandachttrekkende kop. Kortom, er zijn volop mogelijkheden om je shoutcards te verspreiden.  

Het uiteindelijke doel van deze schreeuwende kaart

Deze schreeuwkaarten zijn eigenlijk alleen maar bedoeld om op te vallen. En dat doen ze beslist, zoals ik hiervoor al beschreven heb. En natuurlijk zijn shoutcards bedoeld om controversieel te zijn. Want het opwekken van controverse en discussie is geweldig voor iedereen die een vorm van reclame maakt. Dan wordt er tenminste over je gepraat. En dus wordt je naam genoemd en werkt dit als reclame. Discussie geeft van alle gespreksvormen vaak de meeste herrie en dus krijgt onze shoutcard de bedoelde aandacht.


Een beetje discussie mag dus best

Of de shoutcards nu grappig zijn of niet, daar kun je flink over van mening verschillen. En dat mag in dit geval ook. Je kunt nog beter zeggen dat het eigenlijk moet. Een paar voorbeelden van teksten die waarschijnlijk wel als basis kunnen dienen van een leuke discussie:


“Kunst is pas kunst als iemand erdoor beledigd raakt.”

Over de rol van provocatie in creativiteit.

“De meeste kunst hangt in musea omdat niemand het thuis wil hebben.”

Prikt in de ballon van kunststatus en smaak.

“Subsidie maakt kunst lui.”

Over afhankelijkheid en creativiteit.

“Kunstenaars maken geen kunst — ze maken markten.”

Over de commerciële kant van het kunstbedrijf.

“Alles is tegenwoordig kunst, dus niets is het nog.”

Een aanval op het grenzeloze kunstbegrip.

“Schoonheid is de goedkoopste emotie in de kunst.”

Over oppervlakkigheid versus diepgang.

“Conceptuele kunst is wat je maakt als je niet kunt tekenen.”

Over techniek en idee.

“Zonder marketing is kunst gewoon decoratie.”

Over zichtbaarheid en waarde.

“De kunstwereld is een geloofssysteem zonder god, maar wel met veel priesters.”

Over machtsstructuren en interpretatie.

“Echte kunst verkoopt niet en wat wél verkoopt, is geen echte kunst.”

Over authenticiteit en commercie.


Schoonheid is geen doel. Opvallen is dat beslist wel.

Leuk zijn en mooi zijn vormen immers geen doelen van deze kaarten. Het enige doel van shoutcards is Opvallen. Liefst zoveel mogelijk. En door de kaarten en de inhoud vaak te variëren mag de kwaliteit ook een beetje variëren. Niet elk schot zal immers raak zijn. En dat maakt de uitingsvorm zelf ook extra opvallend.

Een gestopt praktijkvoorbeeld

Het concept van de shoutcard is ooit praktisch uitgevoerd voor de cryptomunt e-Gulden. Een aantal ontwikkelde voorbeelden zitten hier tussen en [HIER] staat de gehele collectie. Nu is cryptogeld van huis uit best controversieel. Cryptogeld zoals deze e-Gulden, afgekort tot EFL heeft nu eenmaal fervente voorstanders en fanatieke tegenstanders. Een ideale omgeving dus om met shoutcards te werken, zo zou je denken. Maar zelfs in die omgeving, toch niet snel bang om te experimenteren met innovatie, durfde men het gebruik niet aan. Veel te nieuw en vooral te anders. Dat nieuw en anders juist de belangrijkste aspecten van opvallende reclame zijn, wilde echt niet doordringen. De kaarten zijn wel gemaakt maar hebben de cryptogeldliefhebbers helaas nooit bereikt.

Shoutcards horen meer bij kunstenaars

Ben je een kunstenaar die open staat voor een wilde en ongebruikelijke aanpak? Dan is de shoutcard natuurlijk voor jou bedoeld. Ga er eens voor zitten en laat je creatieve kant maar eens flink tekeer gaan. Begin met de teksten. Die teksten zijn het lastigste en vormen het grootste deel van het werk van de shoutcard. Ga dan eens kijken wat er voor afbeelding onder past. Wees niet bang voor een felle kleur en een daverend contrast want dat doet jouw shoutcard juist lekker opvallen.

Opvallen (en dus werken), dat doen shoutcards. Dat is wel zeker. Daarom wat voorbeelden voor het promoten van dit artikel:


Zoals ik eerder al schreef, ik weet nog steeds waar ik was toen iemand de kaart in mijn zak schoof. Met hoeveel reclame-uitingen kun je dat bereiken?

Kernboodschap van dit artikel:

Shoutcards = klein, creatief, onverwacht en extreem effectief om op te vallen.

Daarom hieronder meerdere categorieën:


✅ Kort & Krachtig (max. 4 woorden)

  • “Opvallen begint klein.”

  • “Wie durft wordt gezien.”

  • “Zeg minder. Val meer op.”

  • “Kunst moet schreeuwen.”

  • “Breek de routine.”

  • “Wees storend zichtbaar.”

  • “Klein kaartje. Groot effect.”

  • “Hang aandacht op.”

  • “Schud het brein wakker.”

  • “Verbaas. Dan beklijf je.”


🎨 Kunst, zichtbaarheid & succes

  • “Kunst die niemand ziet, bestaat niet.”

  • “Wie kijkt er naar jou?”

  • “Durf jij gezien te worden?”

  • “Je kunst verdient ogen.”

  • “Zichtbaarheid is een keuze.”

  • “Een kunstenaar verstopt zich niet.”

  • “Kunst is ruis zonder aandacht.”

  • “Stop met fluisteren. Start met schreeuwen.”

  • “Opvallen is een kunst. Kunst is opvallen.”

  • “Laat jouw werk het gesprek beginnen.”


🧠 Psychologie & verrassing

  • “Verrassing = geheugen.”

  • “Onverwacht blijft hangen.”

  • “Brein houdt van vreemd.”

  • “Maak een schokje in iemands hoofd.”

  • “Je brein onthoudt dit. Waarom?”

  • “Vreemd wint van perfect.”

  • “Normaal is onzichtbaar.”

  • “Wie verrast, bestaat.”

  • “Wat je niet verwacht, blijft.”

  • “Te simpel om te vergeten.”


😈 Controversieel & discussiestarters

  • “Alles is kunst. Dus niets.”

  • “Echte kunst verkoopt slecht.”

  • “Zonder marketing is kunst stil.”

  • “Kunst wordt pas kunst als iemand boos wordt.”

  • “Musea bewaren wat niemand thuis wil.”

  • “Conceptuele kunst is voor wie niet kan tekenen.”

  • “Subsidie maakt kunst lui.”

  • “Kunstenaars maken markten, geen meesterwerken.”

  • “De kunstwereld is een kerk zonder God.”

  • “Schoonheid is de goedkoopste emotie.”


✨ Vriendelijk & pakkend

  • “Je doet het beter dan je denkt.”

  • “Iemand ziet jou straks.”

  • “Je boodschap past in één zin.”

  • “Dit kleine kaartje kan je leven veranderen.”

  • “Straatkunst begint in je binnenzak.”

  • “Deel wat je raakt.”

  • “Eerst dit lezen. Dan voelen.”

  • “Ik ben klein maar ik blijf hangen.”


📍 Nederland & het nieuwe fenomeen

  • “Nieuw in Nederland.”

  • “Durf jij anders te zijn?”

  • “Boeren eten het niet. Tot ze proeven.”

  • “Nederland is toe aan iets nieuws.”

  • “Gebruik wat anderen nog niet durven.”

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts